Ahad, 12 Julai 2009

Belajar di Pusat Tuisyen Banyak Mendatangkan Faedah Kepada Pelajar (perbahasan)

*alamat, tarikh, tanda tangan dan permulaan perenggan mengikut format karangan


Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, panel hakim yang arif lagi bijaksana, barisan penentang saya, serta hadirin sekalian. Saya setakat ini tidak mahu berganjak dari keputusan saya dan tidak menyokong tajuk perbahasan kita kali ini iaitu ‘Belajar di Pusat Tuisyen Banyak Mendatangkan Faedah Kepada Pelajar’.

Hadirin sekalian,
Belajar di pusat tuisyen dapat memberi banyak peluang kepada pelajar untuk berkenalan khasnya bertukar-tukar fikiran dengan pelajar dari sekolah yang berlainan. Pelajar juga berpeluang bertukar-tukar kertas ujian atau kertas soalan peperiksaan. Hal ini dapat membantu pelajar tersebut mempelbagaikan kemahiran dan latihan belajar.

Seterusnya, pusat tuisyen juga menyediakan guru yang lebih pakar dalam sesebuah mata pelajaran yang diajar. Ada antaranya ialah guru pakar, guru cemerlang atau pun penanda kertas. Guru-guru tersebut juga mempunyai teknik pengajaran yang amat baik. Kebiasaanya guru-guru di tempat tuisyen berusaha memudahkan pelajar memahami apa yang diajar. Kebanyakan guru-guru pusat tuisyen tidak akan mengajar apa-apa yang difikirkannya tidak keluar dalam peperiksaan. Kalau dibandingkan dengan suasana di sekolah amatlah berbeza.

Selain itu, di pusat tuisyen pelajar lebih berpeluang untuk berbincang dengan guru tersebut. Kebanyakan perbincangan tersebut pula dalam bentuk kumpulan atau secara individu. Berbanding dengan pelajar yang tidak berpeluang di pusat tuisyen, masa untuk berbincang dengan guru-guru di sekolah agak terhad. Antara sebabnya adalah kerana guru tersebut terpaksa ke kelas lain. Andai ada masa terluang sekalipun, guru-guru di sekolah amat sibuk dengan aktiviti guru seperti menanda buku pelajar atau kertas ujian pelajar.

Para hadirin yang dihormati sekalian,
Berdasarkan hujah-hujah yang diberikan, kami sememangnya terus tidak menyokong tajuk perbahasan kita iaitu ‘Belajar di Pusat Tuisyen Banyak Mendatangkan Faedah Kepada Pelajar’. Untuk itu saya sudahi hujah saya dengan lafaz salam dan terima kasih.

9 ulasan:

  1. saya suka karangan anda ... :) ..ermm .. I'm also will sit the upsr exam this year .. :: :D) ::

    BalasPadam
  2. NICE ESSAY..... THANKXX GURLS

    BalasPadam
  3. this one is pencandang atau pembangkang ????

    BalasPadam
    Balasan
    1. ak ske krngn ni ....tpi ak keliru lah skit....ni karangan pencadang ke pembangkan.....jgn terase....aku tegur je.....ape2 pom krngn ni best.....

      Padam
    2. Hmm sy pn kurang paham...kta pembangkang tpi isi untuk pncadang..apa nii pening sikit la..tpi xpa karangan ini sngt berguna untuk sy

      Padam
  4. ada tak tentang keburukan belajar di kelas tuisyen

    BalasPadam